matiu

matiu

matiu
matiu

matiu

matiu

رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های سنندج

رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های سنندج

هدف از این پایان نامه بررسی رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های سنندج می باشد


مشخصات فایل
تعداد صفحات191
حجم307 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیروانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری آن را دانش آموزان دبیرستان های سنندج که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بوده تشکیل داده است تعداد آن شامل 900 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 269 نفر برآورد و به شیوه نمونه گیری صورت تصادفی طبقه ای انتخاب گردیده است .

 

 

 

و از سه پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل در سال (2005)، مهارت های اجتماعی ماتسون (1983) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده گردیده و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و نمودار و روش های آمار استنباطی مانند همبستگی، رگرسیون، تی نمونه های مستقل و تحلیل واریانس تحلیل گردید.

 

 

 

 

 یافته های پژوهش نشان داد بین هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین بین ابعاد هوش اخلاقی به جز راستگویی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.

 

 

 

همچنین بین ابعاد مهارت اجتماعی (مهارت اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خویشتن داشتن و رابطه با همسالان) با عملکرد رابطه معنی دار وجود دارد. اما رابطه بین دو بعد رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی با عملکرد تحصیلی معنی دار ولی منفی می باشد


 

 

 

 

 


فهرست مطالب
چکیده    1

فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه    2
بیان مسئله    8
اهمیت و ضرورت    12
اهداف تحقیق    17
هدف اصلی    17
اهداف فرعی    17
فرضیه های تحقیق    17
فرضیه اصلی پژوهش    17
فرضیه های فرعی    17
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش    17

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه    22
مبانی نظری پژوهش    22
اصول ضروری هوش اخلاقی    25
ابعادهوش اخلاقی ازدیدگاه لنیک و کیل    27
مؤلفه های هوش اخلاقی لنیک وکیل ازدیدگاه قرآن کریم وائمه معصومین(ع)    28
نکاتی برای ایجاد هوش اخلاقی    30
انتقال ارزش ها، پایه هوش اخلاقی    33
مهارت های اجتماعی    35
مفهوم مهارت های اجتماعی    35
ویژگی های رفتاراجتماعی    41
عوامل مؤثر در اجتماعی شدن    42
مهارت های اجتماعی پایه    49
مراحل آماده سازی مهارت های اجتماعی    50
اجزاء تشکیل دهنده مهارت های اجتماعی    51
خصوصیات افراد دارای مهارت های اجتماعی    52
علل نقص در مهارت‌های اجتماعی    53
روش های آموزش مهارت های اجتماعی    53
رویکرد جدید در تدریس مهارت‌های اجتماعی    55
برخی از مهارت‌های اجتماعی لازم برای زندگی    59
نظر قرآن در مورد اجتماعی بودن انسان    63
عملکردتحصیلی    67
مفهوم عملکرد تحصیلی    67
عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی    67
انگیزه پیشرفت تحصیلی    71
عوامل تأثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی    74
نظریه های پیشرفت تحصیلی    83
پیشینه تحقیق    85
تحقیقات داخلی    85
تحقیقات خارجی    90
جمع بندی و مدل پژوهش    93
مدل مفهومی پژوهش    94

 


فصل سوم: روش شناسی پژوهش
روش تحقیق    97
جامعه و نمونه آماری تحقیق    97
اطلاعات دموگرافیک    99
ابزارهای گردآوری داده ها    100
1- پرسشنامه هوش اخلاقی    100
2- مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون    101
3- پرسشنامه عملکرد تحصیلی    103
روش تجزیه و  تحلیل داده ها    104
ملاحظات اخلاقی    104

 

 

فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه    107
میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه    109
یافته های استنباطی پژوهش    111
فرضیه اصلی پژوهش    112
فرضیه های فرعی    114
یافته های جنبی پژوهش    118

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه    124
خلاصه پژوهش    126
بحث و نتیجه گیری    127
موانع و محدودیتها    134
الف) محدودیتهای در اختیار محقق    134
ب)محدودیت های خارج از کنترل محقق    135
پیشنهادات    135
پیشنهادهای کاربردی    135
پیشنهادهای پژوهشی    136

منابع و مأخذ:    138
منابع فارسی    138
منابع انگلیسی    141

 

 


فهرست جداول

جدول (3-1) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب جنسیت    62
جدول (3-2) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب سن    62
جدول (3-3) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی    62
جدول (3-4) توزیع فراوانی و درصدی دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی    63
جدول(3-5) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه هوش اخلاقی    64
جدول(3-6) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه مهارت اجتماعی    65
جدول(3-7) ضریب آلفای کرونباخ مؤلفه های پرسشنامه عملکرد تحصیلی    66
جدول (4-1) میانگین و انحراف معیار هوش اخلاقی، مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بر حسب جنسیت    69
جدول (4-2) میانگین و انحراف هوش اخلاقی، مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی بر حسب پایه تحصیلی    69
جدول (4-3) میانگین و انحراف معیار هوش اخلاقی بر حسب رشته تحصیلی    70
جدول (4-4) میانگین و انحراف معیار مهارت اجتماعی بر حسب رشته تحصیلی    70
جدول (4-5) میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی بر حسب رشته تحصیلی    70
جدول (4-6) شاخص های آمار توصیفی متغیرهای پژوهش    71
جدول( 4-7) ماتریس همبستگی بین هوش اخلاقی و مهارت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان    71
جدول(4-8) ماتریس همبستگی بین ابعاد هوش اخلاقی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    73
جدول(4-9) ماتریس همبستگی بین ابعاد مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    74
جدول (4-10) خلاصه مدل تاثیر هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی برعملکرد تحصیلی دانش آموزان    75
جدول (4-11) مقایسه بین جنسیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    76
جدول (4-12) مقایسه بین پایه تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    76
جدول(4-13) آزمون شفه بین پایه تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    77
جدول (4-14) مقایسه بین رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    77
جدول (4-15) آزمون شفه بین رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان    78
جدول (5-1) خلاصه نتایج فرضیات تحقیق    81


فهرست نمودارها
نمودار (4-1) توزیع پراکندگی نمرات عملکرد تحصیلی بر حسب هوش اخلاقی    72
نمودار (4-2) توزیع پراکندگی نمرات عملکرد تحصیلی بر حسب مهارت اجتماعی    72


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد